Barnsmart

Därför är mindfulness viktigt för barn

Varför vänta med att lära era barn mindfulness? Det är vetenskapligt bevisat att vi mår bättre av att lära oss andas och komma till ro.

Barn är ofta väldigt närvarande i lek och relationer, utöver det har barn mycket på sina scheman - förskola, skola, aktiviteter, kompisar, kalas och största boven av alla: skärmen. Barn behöver precis som vuxna tid för återhämtning och reflektion för att hinna känna efter hur man mår och upptäcka sina känslor och tankar.

Positiva effekter av mindfulness

  • Minskad stress
  • Förbättrad sömn
  • Ökad självkänsla och självmedkänsla
  • Ökad koncentrationsförmåga

Tips på mindfulness med barn

  • Starta varje morgon och avsluta varje kväll med korta andningsövningar 
  • Gå ut i skogen, var närvande - Hur luktar det? Hur känns det under fötterna? Vad ser jag för färger?
  • Rita/måla - Sänker stressnivån och medför även kreativitet
  • Lägg pussel - Passar inte alla, men många upplever att pussel är avkopplande


Våra populära mindfulnesskort kan snyggt hängas upp ovanför barnens sängar, eller läggas under huvudkudden. Tips! Låt barnen välja en bokstav när det är dags för läggdags. Vänd på kortet och gör övningen tillsammans. Ju mer ni övar, desto mer naturligt blir det för barnet att öva in andning, medvetenhet och vänja sig vid tystnad. Ett set innehåller 7 enkla övningar att göra tillsammans.