Barnsmart

Behöver ditt barn komma ner i varv? Här är 4 boktips

Precis som vuxna kan barn känna sig stressade. Förskola, skola, familjesituation, flytt, separationer eller ökade krav – anledningarna kan vara många och för en del leder det till huvudvärk, magont, dålig sömn, koncentrationssvårigheter eller starka känslor. Här får du 4 tips på böcker som kan få ditt barn att komma ner i varv och slappna av en stund.


1. Mindfulness för barn (6-9 år)
Lär barnen att fokusera tankarna, stressa av och samtidigt ha roligt. Testa att andas med handen, göra en lugnande glitterburk och ett slime som förändras med din energi. Boken är skriven av en lärare, specialiserad på barn med autism. LÄS MER & KÖP HÄR


2. Sagoyoga (3-6 år)
Mys bland mjuka moln, bli masserad av myror eller prova att vila hjärnan i en vacker blomma. Boken innehåller fem sagor som på ett lekfullt sätt ger barnen avslappning (nedvarvningsyoga, massagesaga, mindfulnessövning, meditationsfokus och andningsyoga). LÄS MER & KÖP HÄR

 

3. Sitta stilla som en groda (5-12 år)
Enkla mindfulness- och meditationsövningar som hjälper barnen att hitta ro, slappna av, öka sin koncentration, somna lättare, hantera svåra känslor och bli mer tålmodiga och närvarande. LÄS MER & KÖP HÄR



4. Mindfulness tankenötter (7-12 år)
Varierande urval av tankenötter som sänker stressnivån och upplevs som en kreativ utmaning. Får spänningar att släppa och endorfinkickar att infinna sig när nötterna blir lösta. 75 kr. LÄS MER & KÖP HÄR