Barnsmart

Barn och socker - 5 tips till dig som förälder

De flesta barn älskar godis, läsk och kakor, och äter de bra i övrigt så är det ingen fara att äta måttligt med sötsaker. Men som förälder bör du ha koll. För mycket sött gör det svårt att få i sig viktiga vitaminer och mineraler, utan att samtidigt få i sig för mycket kalorier. Särskilt söta drycker ökar risken för övervikt. Här är fem enkla tips för bättre koll på ditt barns sockerintag.


1. Lär ditt barn att längta 
Ha fasta tider då barnet får äta sockerrika godsaker (lördagsgodis, söndagsfika, kalas etc) och fuska inte däremellan. 

2. Sätt begränsningar
Sätt en maxgräns på antal godisbitar i påsen. Om ditt barn vet att lördagsgodis alltid betyder 20 bitar så kommer hen att vänja sig vid det. Då blir det också en belöning den dagen du väljer att öka maxantalet. Om du låter barnet få obegränsat kommer det tvärtom uppfattas som bestraffning den dagen du vill begränsa sockerintaget.

3. Undvik flytande kalorier
Söta drycker innehåller mycket kalorier men ingen näring. Vatten är den i särklass bästa törstsläckaren, mycket bättre än läsk, saft, lättdryck och sportdryck.

4. Se upp för dolt socker
Smaksatt yoghurt, söta flingor, fruktkrämer och soppor kan vara riktiga sockerbomber. Lite socker som krydda i maten är däremot inget att oroa sig över.

5. Ta hjälp av Nyckelhålet
Nyckelhålet hittar du på flingor, bröd och yoghurt med inget eller bara lite tillsatt socker.

 

Visste du att… 
…vi i Sverige äter i snitt 15 kilo godis per år och person!

Miljöpåverkan? 
Ja tyvärr, sötsaker och läsk är inte bra för miljön. En påse skumgodis ger till exempel lika stort klimatavtryck som en liten portion fläskkött.


Källa: Livsmedelsverket samt sockermedvetna föräldrar på barnsmart.se